Stannah 150 jaar
Stannah logo
Bel vrijblijvend een adviseur
0858886701

Voorkom vallen met het juiste schoeisel

Voorkom vallen met het juiste schoeisel: het kan het verschil betekenen tussen veilig over straat of een levensbedreigende valpartij.

Voorkom vallen met het juiste schoeisel

Iedereen herkent de situatie waarin je als kind urenlang bij moeder kon zeuren om een specifiek paar schoenen waarschijnlijk wel. En als ze dan eenmaal gekocht waren, dan ging alles ineens véél beter op die schoenen. U kon veel harder rennen en hoger springen. Pure verbeelding natuurlijk, of niet? Het juiste schoeisel kan wel degelijk invloed hebben op uw dagelijkse doen en laten. Dus, voorkom vallen met het juiste schoeisel.

Loopt uw familielid op leeftijd een verhoogd risico op vallen? Bijvoorbeeld door een evenwichtsstoornis, verminderde mobiliteit of andere aandoeningen.  Maak dan samen een afspraak bij de podotherapeut of specialist in de voetenzorg om de situatie voor te leggen. Deze artsen kunnen diverse tests uitvoeren om te bepalen welk type schoeisel uitkomst biedt.

Voeten zijn de basis van het menselijk lichaam. Zelfs wanneer u thuis bent is het belangrijk om goed schoeisel te dragen. Even snel op blote voeten naar de keuken lopen lijkt misschien onschuldig, maar wanneer u geen schoenen draagt vertienvoudigt de kans op een val. Slippers lijken dan een goed alternatief, maar ook dat is niet altijd waar. Hebben de slippers geen goede profielzool, dan is een uitglijder zo gemaakt.

Tips voor de juiste schoenen

Mens en Gezondheid geeft een paar handige schoensuggesties voor 65-plussers, die de kans op vallen tot een minimum beperken.

  • Stevige ondersteuning – Vermijd schoenen die zijn versleten of die extreem flexibel zijn. Kies voor stevige zolen en minimale flexibiliteit om een ​​betere stabiliteit te garanderen.
  • De juiste maat – Koop schoenen die precies zijn afgestemd op de grootte en vorm van uw voeten. In schoenen die te groot zijn kunnen de voeten verkrampen en schoenen die te klein zijn veroorzaken eelt en likdoorns.
  • Dichte schoenen – Senioren moeten open schoenen vermijden. De weinige steun die deze modellen bieden kan voor instabiliteit zorgen.
  • Degelijk schoeisel voor 65-plussers moet een zool hebben met een dikte van maximaal 1,5 centimeter. Inlegzolen zijn ook niet bevorderlijk. Staat u te hoog van de grond, dan kan dit ervoor zorgen dat u uw evenwicht verliest en eerder ten val komt.
  • Lichtgewicht – Stevige, dikke zolen zorgen voor stabiliteit, maar kunnen het voortbewegen belemmeren. Draag lichtgewicht schoeisel. Let er wel op dat de schoenen een goed profiel hebben, zodat u niet té flexibel loopt.
  • Grip – Een gladde zool vergroot de kans op uitglijders, zorg ervoor dat uw schoenen zolen hebben die u voldoende grip geven. Let ook op slijtage. Vertonen de schoenen tekenenen van slijtage, vervang ze dan onmiddellijk. Dit betekent namelijk dat de zool afslijt en glad wordt.
  • Goed ingesnoerd – Zorg voor een goede stevige sluiting van de schoenen. Niets is zo gevaarlijk als schoenen die te los zitten. U verliest grip, gaat door uw enkels of erger nog: u komt lelijk ten val!

Voor senioren en mantelzorgers die op zoek zijn naar het juiste schoeisel, geeft Zorgsaam enkele tips. En hoewel de juiste schoenen helpen om het risico op vallen te verminderen, kan traplopen nog steeds een uitdaging blijven voor uw bejaarde dierbare. Stannah trapliften helpt senioren om zelfstandig te blijven door ze bewegingsvrijheid in eigen huis (terug) te geven. Wilt u weten hoe we u kunnen ondersteunen? Klik dan op het tabblad ‘Waarom Stannah’ in het hoofdmenu.