Stannah 150 jaar
Stannah logo
Bel vrijblijvend een adviseur
0858886701

9 tips voor valpreventie bij senioren

Balans is het sleutelwoord als het gaat om valpreventie bij senioren. Vind het hier 9 tips die helpen om de mobiliteit te verbeteren

Valpreventie bij senioren: 9 tips van Stannah Trapliften

Topsporters geven ons direct inzicht in de flexibiliteit en kracht van het menselijk lichaam. Denk bijvoorbeeld eens aan Epke Zonderland. Het publiek zit ademloos toe te kijken wanneer ‘De Vliegende Hollander’ de ene na de andere reuzenzwaai maakt op de rekstok en met een dubbele schroef afspringt. Helaas zijn zelfs topsporters niet ongevoelig voor de effecten van veroudering en de bezorgdheid over valpreventie bij senioren verhogingen.

Op een gegeven moment hebben ze, grof gezegd, hun uiterste houdbaarheidsdatum bereikt. Het is vaak een vernederende ervaring voor sporters, als hun talent letterlijk begint te wankelen in het laatste stadium van de carrière. De grootste oorzaak? Het gebrek aan mobiliteit waar we op latere leeftijd veelal mee te maken krijgen.

Wat is mobiliteit?

Mobiliteit betekent letterlijk ‘het vermogen om je voort te bewegen’. Toch is het eigenlijk breder dan dat. Iemand op leeftijd zou bijvoorbeeld prima kunnen lopen, maar wel moeite hebben met opkomen uit een stoel. Volgens stichting MEMOVO (Meer Mobiliteit Voor Ouderen) kunnen veel voorkomende aandoeningen bij ouderen, zoals spierzwakte, gewrichtsproblemen en neurologische aandoeningen de mobiliteit belemmeren. Een daling van de mobiliteit kan frustrerend zijn als alledaagse activiteiten zoals winkelen of schoonmaken moeilijk gaan.  Gelukkig zijn er proactieve maatregelen die kunnen worden genomen om dit probleem aan te pakken voordat het te laat is. Zorgvoorbeter.nl geeft tips voor verbetering van de mobiliteit van de ouderen. Leren hoe u mobiliteit verbeteren!

Balans is het sleutelwoord

Evenwicht is een essentieel onderdeel van valpreventie. Senioren kunnen hun balans aanzienlijk verbeteren met simpele oefeningen, zoals de rug en benen liften of door op de tenen te lopen. Met oefeningen bouwt u kracht op en dit houdt het lichaam lenig.

Blijf actief

Focus en blijf u bewust van de noodzaak om te blijven bewegen en het lichaam actief te houden. Hoe actiever u bent, hoe kleiner de kans is op verminderde mobiliteit. U hoeft het niet te overdrijven, maar een lichte training per week is wel aan te raden. Denk hierbij aan een wandeling, een stukje op de fiets of iets dergelijks.

Eet gezond

Verminderde energieniveaus zijn een natuurlijk onderdeel van het verouderingsproces. Een gezond dieet kan helpen om dit te compenseren. Wanneer u gespreid over de dag gezond eet, geeft u het lichaam telkens nieuwe energie en zult u zich actief blijven voelen.

Laat regelmatig uw zicht checken

Bezoek regelmatig een opticien of oogarts om uw zicht te laten controleren en uw bril up to date te houden. Eet ook voedingsmiddelen die goed zijn voor uw ogen: wortelen, eieren en amandelen bijvoorbeeld.

Maak gebruik van loophulpmiddelen

Maak gebruik van loophulpmiddelen. Aarzel niet om een wandelstok, looprek, rollator of rolstoel te gebruiken. Deze hulpmiddelen zijn ervoor om uw mobiliteit te ondersteunen.

Trek de stoute schoenen aan

Draag goede schoenen in de juiste maat. Goedkope schoenen die geen ondersteuning aan de voeten bieden kunnen zelfs het loopvermogen van de meest actieve mensen belemmeren. Schaf een paar comfortabele schoenen aan, die goed passen. Koop wandelschoenen het liefst een maat groter, uw voeten zetten vaak uit tijdens het lopen.

Voorkom valpartijen

Neem voorzorgsmaatregelen om te voorkomen dat u valt. Verwijder kleine prullaria van de grond en neem ruim de tijd om van A naar B te komen. Ongevallen veroorzaken verwondingen en blessures die de mobiliteit verminderen.

Leeftijd is maar een getal

Vergeet niet: leeftijd is maar een getal. Ontneem uzelf geen leuke dingen simpelweg omdat u ouder bent. Laat uw geest niet bepalen door uw leeftijd.

Ken uw grenzen

Neem geen onnodige risico’s wat mobiliteit betreft. Zijn er activiteiten die u voor het eerst uitvoert? Doe dit dan voorzichtig en neem er uitgebreid de tijd voor tot u er vertrouwd mee bent. Doe nooit mee aan activiteiten die uw huisarts afraadt.

Bovenstaande tips zijn bedoeld als suggestie, maar ieder mens is natuurlijk anders. Blijft uw dierbare op leeftijd zelfs met deze tips moeite houden met de mobiliteit? Overweeg dan een oplossing voor de lange termijn. Zorg ervoor dat uw vader, moeder of geliefde zijn of haar bewegingsvrijheid in huis niet verliest. Een traplift biedt uitkomst. Met een traplift van Stannah hoef je je geen zorgen te maken over de veiligheid van je dierbare bij het traplopen.

Bezoek www.stannahtrapliften.nl voor meer informatie.