Stannah 150 jaar
Stannah logo
Bel vrijblijvend een adviseur
0858886701

7 tips om de geest scherp en gezond te houden als je ouder wordt

Het is niet ongewoon dat het geheugen minder wordt naarmate we ouder worden. Geheugenverlies, zoals het even niet op een naam kunnen komen of het missen van een doktersafspraak, kan op elke leeftijd voorkomen. Toch trekken senioren zich dit soort situaties vaak veel meer aan dan anderen. Ze zijn bang dat het de eerste tekenen van een psychiatrische aandoening zijn, zoals dementie.

 

Geheugen trainen

 

Er is een fundamenteel verschil tussen vluchtig (tijdelijk) geheugenverlies en een serieuze diagnose. Langdurig geheugenverlies is geen normaal onderdeel van het verouderingsproces en vaak een eerste teken van hersenletsel of Alzheimer, wees hier alert op! Tijdelijk geheugenverlies, zoals even niet op een naam kunnen komen, is een normale verandering in onze hersenen als we ouder worden. Deze veranderingen kunnen frustrerend zijn als ze bepaalde cognitieve processen beïnvloeden, zoals het leren van nieuwe dingen of je ergens op kunnen focussen.

Er zijn verschillende oefeningen die de geest scherp houden en risico’s op geheugenverlies verkleinen. De bekende Harvard Medical School publiceerde onlangs een aantal tips.

1.   Blijf nieuwe dingen leren

Het is belangrijk om de hersenen, net als elk ander deel van het lichaam, in vorm te houden. Mentale stimulatie zoals het lezen van boeken, het spelen een potje schaak, het schrijven van korte verhalen, het invullen een puzzel of sociale interactie kan een cruciale rol spelen bij het houden van een scherpe geest en het voorkomen van problemen met het geheugen. Blijf nieuwe dingen leren. Onze hersenen verwerken informatie, door dit te blijven stimuleren houd je ze in vorm.

2.   Gebruik al je zintuigen

Onze zintuigen spelen een belangrijke rol bij het leren van nieuwe dingen en het opslaan van deze informatie. Studies hebben aangetoond dat herinneringen die gepaard gaan met het gebruik van meerdere zintuigen, zoals gevoel en geur, vaak makkelijker worden onthouden. Prikkel al je zintuigen als je een nieuwe uitdaging aangaat. Probeer bijvoorbeeld eens je gevoel voor smaak en geur te gebruiken om ingrediënten te herkennen in een restaurant of neem de geur die in het lokaal van de keramiekklas hangt in je op en voel eens aan het materiaal.

3.   Geloof in jezelf

Negatieve gedachten, die ontstaan door misverstanden over veroudering (link naar blog over misverstanden) kunnen geheugenproblemen verergeren. Onderzoeken hebben aangetoond dat positief ingestelde ouderen vaak een beter geheugen hebben dan senioren die zich veel zorgen maken. Geloof in jezelf, dit zal je uiteindelijk het meest helpen.

4.   Gebruik je hersenen wijselijk

Naarmate we ouder worden is het belangrijk om optimaal gebruik te maken van de geheugenopslag die we hebben. Gebruik kalenders, planners, boodschappenlijstjes en adresboeken om alle statische informatie te organiseren in plaats van constant bezig te zijn met het herinneren van belangrijke data. Kies een vaste plek in huis voor je tas, portemonnee en sleutels en minimaliseer de kans op afleiding door het thuis netjes te houden. Als je dit soort routines uit de geest wist, zal er voldoende ruimte overblijven om nieuwe informatie op te slaan.

5.   Herhaal, herhaal, herhaal

Als je iets wilt onthouden dat je net gehoord of gelezen hebt; herhaal het. Zeg het niet alleen in je hoofd, maar herhaal het hardop en schrijf het op. Als je het gevoel hebt dat je iets de eerste keer niet helemaal hebt begrepen, aarzel dan niet om het te vragen. Als je spullen op een andere plek neerlegt dan normaal gesproken, spreek deze plek dan hardop uit en herhaal dit een paar keer. Herhaling is een essentieel onderdeel van het versterken van een herinnering.

6.   Geef het de tijd

Waar herhaling een krachtig middel is voor senioren om iets te onthouden, is blokken zoals je bijvoorbeeld voor een examen doet af te raden. Het is belangrijk om de opname van nieuwe informatie te verdelen over verschillende momenten. Fris je geheugen eerst elk uur op, dan om de paar uur, maak er vervolgens een dagelijks moment van en bouw het op die manier af. Zo wordt het lange termijn geheugen ook gestimuleerd en zal de nieuwe handeling eerder een routine worden. Het verdelen van leermomenten over een bepaalde tijdsperiode stimuleert het geheugen, niet alleen bij gezonde mensen maar ook bij mensen met een cognitieve stoornis.

7.   Verzin ezelsbruggetjes

Geheugensteuntjes zijn een gemakkelijke, leuke en creatieve manier om nieuwe dingen te leren. Van alledaagse wiskundige formules zoals Hoe Komen Wij Van Die Onvoldoendes Af – H K W V D O A (de volgorde om een som op te lossen: H=haakjes, K=kwadraat, W=worteltrekken, V=vermenigvuldigen, D=delen, O=optellen, A=aftrekken) tot een simpele manier om belangrijke voedingsstoffen te onthouden: Vader En Moeder Willen Veel Kinderen (V= vitaminen, E= eiwitten, M= mineralen, W= water, V= vetten, K= koolhydraten).

Voor senioren is het belangrijk om te begrijpen dat geheugenverlies gebruikelijk is als we ouder worden. Waar je zo nu en dan een verloren sleutelbos of vergeten telefoonnummer niet kunt voorkomen, kan je de ouder wordende geest met een proactieve benadering wel stimuleren en verbeteren.