Tweedehands traplift van Stannah: waar wacht u nog op? Slechts 10 beschikbaar!

Tweedehands traplift van Stannah: waar wacht u nog op? Slechts 10 beschikbaar!

Lees meer

Ouderen en vliegen. Gouden combinatie of stressbom?

Vliegen is vaak stressvol, ongeacht onze leeftijd. Hoe zit het met ouderen en vliegen? Wat voor hulp bestaat er al?

Geschreven door Stannah

Ouderen en vliegen. Hoe stressvol is dit?

Vandaag de dag vliegen we vaak. De lagere tarieven, familie die ver weg woont of professionele verplichtingen zijn allemaal factoren die vliegen haast noodzakelijk maken.

Alhoewel vliegen nu toegankelijker is dan vroeger, is het ook veel stressvoller. Voor iemand met een beperkte mobiliteit is het hele vliegscenario echter nog veel stressvoller, daar zij veel meer tijd en hulp nodig hebben dan andere passagiers. Sommige ouderen bijvoorbeeld vliegen helemaal niet omdat alleen al het vooruitzicht te beangstigend is. Terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig zou moeten zijn.

Wanneer je de optie om het vliegtuig te pakken niet hebt, betekent dat een grote beperking van iemands vrijheid. Dus wat kan er gedaan worden voor mensen die iets meer hulp en geduld nodig hebben? Waar worstelen ouderen het meeste mee? En wat voor hulp is er al beschikbaar?

Dat zijn de vragen die wij aan Schiphol, één van de grootste luchthavens van Europa, hebben gesteld.

In dit artikel kunt u onze bevindingen lezen!

Table of content:

Wat voor soort problemen komen ouderen tegen bij vliegreizen?
Vliegen met dementie: is dit mogelijk? Of zelfs verstandig?
Hoe was het om te vliegen toen de ouderen van vandaag jong waren?

Wat voor soort problemen komen ouderen tegen bij vliegreizen?

Schiphol is de derde grootste luchthaven van Europa

Axxicom legde uit dat alle luchthavens sinds 2007 wettelijk verplicht zijn om deze dienst aan passagiers met beperkte mobiliteit te bieden. Vóór 2007 waren het de luchtvaartmaatschappijen die deze diensten voor hun eigen passagiers moesten regelen. Het is goed om te weten dat dit een internationale wet is, en dat alle internationale luchthavens zich hier aan moeten houden. Wat doet Axxicom dus precies voor hun klanten?

Reizen is iets dat voor iedereen mogelijk moet zijn. Wanneer het door een mobiliteitsbeperking niet mogelijk is om zelfstandig te reizen helpen wij de mensen graag bij hun reis. Bij het boeken van de reis wordt er aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven welke assistentie gewenst is. Dit kan naar het vliegtuig brengen zijn, maar ook tot aan de stoel in het vliegtuig. Onze medewerkers zijn getraind om de passagiers zo snel en veilig mogelijk bij de gate te brengen. Ook zijn er medewerkers speciaal getraind om passagiers in hun stoel te tillen.

Na het boeken geeft de luchtvaartmaatschappij aan ons door welke vlucht er is geboekt en welke assistentie er is aangevraagd. Op deze manier weten wij wanneer we welke passagier kunnen

verwachten en zorgen wij dat we genoeg medewerkers hebben klaarstaan om iedereen de vlucht te laten halen. Wij merken dat passagiers zich vooral zorgen maken over het halen van de vlucht en of ze naar de juiste gate worden gebracht. Doordat wij de vluchtnummers weten kunnen wij aan de hand  daarvan de actuele vertrektijden en de gate in de gaten houden. Na het inchecken van de koffers kunnen reizigers wachten in onze speciale wachtruimte. De wachtruimte is voorzien van een servicebalie en er is een host aanwezig om eventuele vragen te beantwoorden.

Onze begeleiding is van het begin tot het einde en afgestemd op de behoefte van de passagier. “

Axxicom Airport Caddy

 Wat voor soort assistentie wordt er het meest verleend?

  • Vertrekkende passagiers: assistentie naar de gate. Maar ook assistentie van de gate naar de vliegtuigstoel komt vaak voor.
  • Aankomende passagiers: begeleiding door de eventuele paspoortcontrole naar de bagageband om vervolgens naar de ophalers of taxi te gaan.

Vliegen moet voor iedereen toegankelijk zijn

Het personeel van Axxicom wordt op verschillende manieren getraind. Naast een Schipholtraining, waarbij er speciale aandacht is voor de veiligheid en de indeling van Schiphol zelf, krijgen de medewerkers ook een training in gastheerschap, omgaan met mobiliteitsbeperking en er zijn medewerkers die een speciale tiltraining krijgen om passagiers in de vliegtuigstoel te helpen.

Axxicom merkt een sterke groei in het aantal passagiers dat van hun diensten gebruik maken. Dit is uiteraard zeer positief omdat het aangeeft dat minder mobiele mensen zich veilig en ondersteund voelen om per vliegtuig te reizen. Ook wanneer een passagier moeite heeft met het klimmen van de trap van en naar het vliegtuig kan Axxicom hun op een veilige en betrouwbare manier hiermee helpen.

Niet iedereen weet dat deze diensten bestaan maar er zijn al wel vrij veel mensen die dit van te voren boeken legt Axxicom ons uit.

De kers op de taart is dat deze diensten geheel kosteloos zijn! U hoeft er alleen maar voor te zorgen dat u uw luchtvaartmaatschappij informeert over uw behoeften en zij zullen u vanaf dat moment dan begeleiden.

De kers op de taart is dat deze diensten geheel kosteloos zijn!

Axxicom geeft het volgende advies mee aan mensen die van hun diensten gebruik wensen te maken:

Probeer zo ontspannen mogelijk aan de reis te beginnen en geef aan wat wel en niet gaat. Op deze

manier kunnen wij onze service daar op afstemmen. Wanneer passagiers zich van tevoren aanmelden kunnen wij hier rekening mee houden en houden wij het vluchtschema in de gaten.”

Indien u meer informatie over de diensten van Axxicom wenst dan is deze op de volgende manier te verkrijgen:

“Op Schiphol kunnen mensen met ons in contact komen doordat we in elke vertrekhal een assistentiebalie hebben. Bij de assistentiebalies zijn medewerkers aanwezig die de assistentie naar de gate kunnen inplannen. Hierna worden de passagiers bij de balie opgehaald en naar de gate gebracht. Daarnaast staan er op Schiphol verschillende telefoonpalen die onder andere te vinden zijn op Schiphol Plaza en bij een paar deuren in de vertrekhal. Via de telefoonpaal kan er contact worden gemaakt met het kantoor, vanuit hier kan de assistentie geregeld worden.”

Vliegen met dementie: is dit mogelijk? Of zelfs verstandig?

Vliegen met dementie, indien dit onderwerp u of uw dierbare niet op een persoonlijk vlak raakt, is dit niet iets waar we snel over nadenken. Dementie kan zich op verschillende manieren presenten, en maakt reizen veel moeilijker. Veel senioren leiden aan de gevolgen van dementie. Het is waarschijnlijk dat iedereen hier mee te maken krijgt indien een hoge leeftijd wordt bereikt. Geheugenverlies, communicatieproblemen en desoriëntatie zijn allemaal manieren waarop dementie zich kan voordoen. Het is dan ook niet moeilijk om in te zien hoe stressvol een chaotische omgeving als een luchthaven kan zijn.

Vorig jaar kondigde Heathrow vliegveld in Londen aan dat zij het eerste dementievriendelijke vliegveld ter wereld werd. Dat betekent dat alle 76.000 medewerkers getraind zijn in het helpen van passagiers met een “verborgen handicap”, zoals dementie wordt genoemd. Ook zijn luchthavens als Gatwick begonnen met een sleutelkoordsysteem. Mensen die denken dat ze wat meer tijd of geduld nodig hebben, dragen deze vrijwillig om hun nek zodat het personeel weet dat ze speciale aandacht moeten besteden.

Opa en oma moeten ook gewoon op vakantie kunnen

Is het verstandig om per vliegtuig te reizen met dementie?

We weten allemaal dat dementie in verschillende stadia voorkomt. Het is volledig begrijpelijk dat reizen voor iemand in een gevorderd stadium ingewikkelder is dan voor iemand in een beginstadion. Als u de nodige voorzorgsmaatregelen neemt, is vliegen met dementie echter goed mogelijk.

Dr. Gianetta Rands, specialist op het gebied van dementie en mentale capaciteit, waarschuwt mensen dat door de verminderde luchtdruk en lagere luchtvochtigheid in een vliegtuig, het lichaam en de hersenen minder zuurstof krijgen dan normaal en de cognitieve problemen die iemand met dementie ondervindt, kunnen versterken.  Haar advies is: “Ga aan de voorkant van het vliegtuig zitten waar er een hogere zuurstofverzadiging is, drink veel alcoholvrije vloeistoffen en beweeg zoveel mogelijk tijdens de vlucht“.

Wij hebben de belangrijkste adviezen uit verschillende onderzoeken op een rijtje gezet:

Ga aan de voorkant van het vliegtuig zitten waar er een hogere zuurstofverzadiging is, drink veel alcoholvrije vloeistoffen en beweeg zoveel mogelijk tijdens de vlucht”. Dr. Gianetta Rands, specialist op het gebied van dementie en mentale capaciteit

(Dit is uiteraard ook zeer behulpzaam voor ouderen en reizen in het algemeen)

  • Ga op tijd naar de luchthaven.
  • Reis altijd met een metgezel die kan helpen en begeleiden.
  • Identiteitsarmbanden en een lijst met contactpersonen zijn zeer nuttig, vooral als men niet bij elkaar kan zitten.
  • Bewaar medicatie, medische-en verzekeringsdocumenten en uw reisroute bij u.
  • Laat het luchthavenpersoneel op voorhand weten of u hulp nodig hebt.
  • Als uw metgezel zich overweldigd voelt, zoek dan een rustig plekje op de luchthaven. Zoals de gebedskamer.
  • Minimale handbagage meenemen.
  • Loop achter de persoon die u begeleidt door de douane – zo kunt u, indien nodig helpen.
  • Breng snacks en geluidwerende oordopjes mee als afleiding.
  • Bij langeafstandsvluchten is een tweede reisgenoot een goed idee om verantwoordelijkheid mee te delen.

Ouderen hebben recht op assistentie op vliegvelden

Source : http://www.nytimes.com/2012/02/12/travel/for-older-fliers-plan-ahead.html

We hebben gekeken naar voorbeelden uit Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Er kan met grote zekerheid gesteld worden dat de meeste luchthavens speciale assistentie bieden aan mensen die dit nodig hebben. Helemaal omdat dit wettelijk verplicht is. De New York Times heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop Noord-Amerikaanse luchthavens voor hun oudere passagiers zorgen. Verschillende luchtvaartmaatschappijen, zoals American Airlines en Delta, bieden hulp aan ouderen. Deze diensten zijn meestal gratis of tegen betaling indien u meer gedetailleerde hulp nodig heeft.

De volgende punten zijn handige tips die u op uw volgende reis kunnen helpen:

  • Zo goed mogelijk van te voren aangeven wat u nodig heeft schijnt een goede methode te zijn.
  • Als u een speciale vliegtuigstoel nodig heeft, vergeet u dan niet om een soort van “bewijs” van bijvoorbeeld uw dokter mee te nemen. Op deze manier heeft u zogezegd bewijs en kunt u op meer hulp van de luchtvaartmaatschappij rekenen.
  • Als u een rolstoel nodig heeft, dan is het van belang dat u deze van te voren reserveert.
  • Volgens de New York Times maakt het niet uit of u in de eerste of twee klas zit. Daar het personeel dezelfde training over het omgaan met minder mobiele reizigers heeft genoten. Uiteraard is de eerste klas wel comfortabeler.

Hoe was het om te vliegen toen de ouderen van vandaag jong waren?

Hoe was het om het vliegtuig te pakken toen de ouderen van vandaag jong waren? Reizen met het vliegtuig is in de afgelopen decennia flink veranderd. Het is haast niet meer voor te stellen dat je vroeger eigenlijk bijna alles mee kon nemen zoals echte messen om het vliegtuigeten mee te nuttigen en als klap op de vuurpijl een sigaret op 9000 meter kon roken! Wij hebben de grootste verschillen tussen nu en 30, 40 en 50 jaar geleden op een rijtje gezet. Kunt u zich dit nog herinneren?

infographic

Artikelen die u wellicht ook interessant vindt:
–  Trek aan de rem: 10 signalen die erop wijzen dat het tijd is om te stoppen met autorijden.
–  Ouder worden in de stad of op het platteland, wat zijn de verschillen?
–  Tuinieren voor ouderen: de voordelen van een therapeutische tuin