Stannah 150 jaar
Stannah logo
Bel vrijblijvend een adviseur
0858886701

7 tips die jou en je dierbaren veilig de winter door helpen

De wintermaanden zijn vaak een uitdaging voor senioren. Gladde stoepjes en ijzige temperaturen leiden jaarlijks tot verschillende botbreuken en ander letsel, bovendien zijn ouderen in de winter eerder vatbaar voor een griepje of longontsteking. Gezondheidsnet .nl geeft een paar handige tips die jou en je dierbaren veilig de winter door helpen.

 

Winter senioren Stannah

 

1. Pas op voor ijs

Een val door bevroren stoepjes en wegen kan tot verschillende serieuze verwondingen leiden, variërend van pols- en heupfacturen tot bijvoorbeeld een hoofdwond. In 2015 belandden maar liefst 97.400 ouderen op de Eerste Hulp als gevolg van een val, zo blijkt uit cijfers van VeiligheidNL.

Een actieve levensstijl speelt een belangrijke rol in de latere jaren van het leven. Door lichamelijk actief te blijven onderhouden we onze reflexen, spierkracht en coördinatie. Stilzitten of inactiviteit vergroten het risico op vallen. We snappen dat het om deze reden geen haalbare optie is om de hele winter binnen te blijven.

Ga je in de winter naar buiten? Zorg dan voor veilig schoeisel.  Veilige schoenen hebben anti-slip zolen, een lage hak en zijn hoogsluitend (net onder de enkel). Ga nooit naar buiten voordat de wegen sneeuwvrij zijn gemaakt en er gestrooid is. Gebruik je een wandelstok voor extra ondersteuning? Zorg dan dat het topje van de stok altijd een rubberen dop heeft voor extra grip en vervang deze bij de eerste tekenen van slijtage.

Doe de schoenen bij thuiskomst meteen uit, zodat het sneeuw en ijs niet aan de zolen kan hechten en je binnen uitglijdt.

 

2. Kleed je op het weer

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn meer dan de helft van de onderkoeling gerelateerde sterfgevallen mensen van 65 jaar en ouder.   

Als je op een koude dag naar buiten gaat, zorg er dan voor dat je dikke sokken draagt, een gevoerde jas, warme muts, wollen handschoenen en een sjaal. Geeft de thermometer extreem lage temperaturen aan, dan is het beter om binnen te blijven. Is het toch echt nodig om het winterse weer te trotseren, zorg er dan voor dat de kou niet rechtstreeks in contact komt met de huid. Bedek alle plekken die direct blootstaan aan kou. Trek goede handschoenen aan en sla je sjaal om je gezicht. Dit laatste beschermt de longen ook tegen de gure winterwind.

Als je merkt dat je lichaamstemperatuur lager is dan 35 graden, raadpleeg dan onmiddellijk een arts!

 

3. Voorkom een depressie

Een winterdepressie is een vorm van depressiviteit die in verband wordt gebracht het aanbreken van korte, donkere dagen. Onderzoek heeft aangetoond dat de hoeveelheid daglicht van invloed is op ons humeur. Een winterdepressie, ook wel winter blues of winter dip genoemd, begint meestal in de herfst, verergert in de winter en verdwijnt als de lente begint. Het zorgt voor een laag energielevel en kan stemmingswisselingen veroorzaken.

Als de dagen korter zijn en de wind om het huis giert stijgt het gevoel van eenzaamheid en isolatie bij veel senioren. Vrienden en familie komen minder vaak op bezoek, ook zij kiezen ervoor om lekker warm binnen te blijven. Toch is het belangrijk om het contact warm te houden. Maak bijvoorbeeld een bezoekschema voor vrienden, buren en familie zodat er regelmatig iemand op visite gaat. Een simpel telefoontje kan ook een heel verschil maken.

 

4. Laat je auto regelmatig checken

Autorijden met winterse weersomstandigheden is voor iedereen lastig. Voor oudere mensen, die niet meer regelmatig achter het stuur zitten, is het vaak extra moeilijk om ongeschonden over gladde wegen te rijden.

Breng de auto elk jaar naar de garage voor een winter check. Andere oplossingen, zoals winterbanden, een goede accu en nieuwe ruitenwissers bieden uitkomst en maken rijden bij gladheid een stuk minder onveilig.

Een lidmaatschap bij de ANWB is ook een verstandige investering, al is het alleen maar voor je eigen gevoel. Wetende dat er een hulpdienst is die klaarstaat, geeft je toch een geruster gevoel.

 

5. Wees voorbereid op stroomuitval

Stroomuitval is niet ongewoon in de winter. Zorg ervoor dat je minimaal één zaklamp in huis hebt, batterijen, kaarsen en een radio die op batterijen werkt. Tip: leg deze spullen op een plek die je makkelijk onthoudt en waar je in geval van nood snel bij kan komen.

Zorg ervoor dat je ook warme dekens in huis hebt. Is de stroom uitgevallen en koelt het hierdoor af in huis, kleed je dan warm aan zodat je lichaam niet afkoelt. Probeer indien mogelijk in beweging te blijven om je lichaamstemperatuur op peil te houden.

Langdurige stroomuitval heeft tot gevolg dat houdbare producten in de koelkast en vriezer niet gekoeld blijven, zorg er daarom altijd voor dat je voldoende houdbare eten in huis hebt.

 

6. Eet gezond

Veel binnenblijven kan minder variatie in je dagelijkse voeding tot gevolg hebben. Door een gebrek aan variatie kan een vitaminetekort ontstaan. Met name vitaminde D is in de wintermaanden belangrijk. Probeer eten en drinken te nuttigen waar voor vitamine D in zit, bijvoorbeeld melk, granen en vis (met name in tonijn en zalm).

 

7. Bescherm jezelf tegen koolmonoxide

Koolmonoxide is kleur-, geur- en smaakloos en kan worden geproduceerd door huishoudelijke artikelen; bijvoorbeeld door een open haard of gaskachel. In de winter ventileren we ons huis een stuk minder, waardoor koolmonoxidevergiftiging een legitieme zorg is.  Zorg ervoor dat je een koolmonoxidemelder in huis hebt en dat deze altijd werkende batterijen bevat.

Hoewel de koude wintermaanden zeker een uitdaging zijn, ben je met een goede planning en een beter bewustzijn al een heel eind op de goede weg.

Stannah biedt ook weerbestendige trapliften voor buiten, een veilig alternatief voor gladde en bevroren trappen. De Stannah buitentraplift kan tegen wisselende weersomstandigheden, zoals regen, wind, sneeuw, extreem lage (-10 °C) en extreem hoge (+ 40 °C) temperaturen. Bovendien wordt hij geleverd met een beschermhoes.